2015. december 13., vasárnap

A régi Diótörő (rögzített felvétel az Operaházból )

Időpont: 2015. december 13. vasárnap
Helyszín: A számítógép előtt :P
Előadás: A Diótörő - 60 évig így játszották a régi koncepció varázsa


Az új mellett meg kell ismernem a régi Diótörő előadást is, képtelen vagyok kihagyni, főleg, most, hogy már nem létezik. Imádom a zenéjét, olyan meseszép, Csajkovszkij munkássága előtt földre borulok.  

A régi Diótörő promóciós felvétele az orosz tánc zenéjével


 I. felvonás
 Nagyon aranyos a régi verzió, pl.:
- A kezdés alatt nem mennek el a templomba az éjféli előtti misére
- A nagybácsi szemét bekötik és a gyerekekkel együtt bohóckodik, körültáncolják a karácsonyfát
- Sok táncos szerepelt a jelenetekben
- Irritáló varázsló jelenléte, a varázsdoboza mögül előjöttek a bábok, amelyek a Diótörő és az Egér király történetét volt hivatott eljátszani
- Újabb dobozból újabb furcsa "báb" jelenik meg - többek között: egy bohóc, egy balerina (Coppéliához hasonlító), afrikai woo doo figura
- A varázslóról kiderül, mindvégig a nagybácsi volt



- A diótörő, mint játék, vagyis diót törő eszköz megjelenik, funkcióját betölti, így a gyerekeknek jut dió is. Mária elkéri a nagybácsitól és örömtáncot járnak együtt, majd a lány külön örül a bábunak, aztán az unokaöccsével összevitatkozik és a bábunk a feje leszakad, de a jóságos nagybácsi megjavítja (az új elképzelésben a lány javítja meg társnőivel egyetemben). A fiú mégis megszerzi magának a bábut, elijeszti a kislányt az Egérkirály figurájával
- Éjfél közeleg, a család és baráti társasága elindul haza felé, a kisfiú is elbúcsúzik Máriától és annak testvérétől
-  Az egerek előbújnak éjfélkor és rángatni kezdik a diótörő bábut, a kislány felébred, az egerek üldözőbe veszik, az Egérkirály is megjelenik (több jelentősége volt a régebbi változatban),a  főszereplők megmaradnak gyerekeknek, amíg a csata zajlik, az egerek galád módon a korábbi bábokat is "felélesztik"
- A csatát követően, leoltják a fényeket, és kicserélődnek a főszereplők, felnőtté válnak, és hirtelen az erdőben találjuk magunkat
- Hópelyhek tánca: nagyon látványos, de az új hópelyhek tánca sokkal többet nyújt, nagyon jó a koreográfiája, szép a kivitelezés, és a végén a pihék az Égbe vonulnak


II.  felvonás
- A hajó kisebb, és a nagybácsi nem tart velük az utazáson, a palotai jelmezeket már a csónakázás ideje alatt viselik
- A barlangban új azaz régi szereplők tűnnek fel a kis lepkék személyében, Mária velük együtt táncol. Miután elbúcsúztak tőlük, a Herceg megtalálja a a barlangban rejtőzködő denevéreket. Kis kardjával elhessenti őket, Máriával ünnepelnek, majd ahogy lejtenek, úgy érnek bámulatos módon a palotába, az összesereglett nemzetiségek köszöntik őket
- Külön érdekesség, hogy a Herceg és Mária hercegnő egy trónon ülve figyelik a kibontakozó mozdulatokat (új verzióban csak a Virág keringő végén tűnnek fel díszes jelmezeikben)
- Elsőként a spanyolok kezdik meg a táncukat, 4 hölgy (új verzió: két nő és egy férfi)
- Következő az indiai dallam, 4 nő, mint a kígyó úgy tekeregnek, kezükben tartanak egy hosszú, zöld selyemleplet, és emögött rejtőzködik az 5. társuk, aki szólótáncot jár (új verzió: egy nő, aki egy rejtekhelyről érkezik, 4 férfi veszi körül)
-  A kínai duó - egy férfi és egy nő (új verzió: egy nő és két férfi, eszközökkel babrálnak)
- Az orosz férfi és nő páros (új verzió: Szergej egyedül ugrálja körbe a táncot, közben a 4 női táncostársa fölött is átugrik)
- A menüett, tehát a francia táncot három gyermek alakítja, egy fiú és két leányka (új verzió: három felnőtt nő) - a dal erőteljesebb, hangsúlyosabb részét a fiú alakította
- Megfigyelés: a hidegre való tekintettel a lengébben öltözöttek, táncukat követően egy-egy kendővel borították testüket
 - A Herceg és Mária elvonulnak, megint tisztelegnek a palotai vendégség előtt, majd távoznak a színről és következik a Virágok keringője (új verzió: csak a jelmezek mások és a korográfia) - nincs kiemelt két pár, akik dominánsabb lennének a többi táncosnál, de táncolni a zenével itt sem tudtak minden esetben, de sokkal jobban meg volt ragadva, és jobb volt az összhatása, mint a jelen változatnak - nagyon szép a régi




- Herceg és Mária hercegnő táncai: nagyon sokáig a vállán tartja a hölgyet az első emelésnél, körbe is forognak, látványos a kivitelezés, aztán maga a nagy emelés










- A bámulatos koreográfiának és persze a pontos kivitelezésnek köszönhetően többször visszatapsolták a Mária hercegnőt alakító orosz származású művésznőt
- Mária hercegnőnél a körbe táncolás a saját szólójánál elmaradt, pedig az egyik legjobb eleme a koreográfiának

Link (sajnos nem egészében van fent, a vége lemaradt): https://www.youtube.com/watch?v=rc6UxCLnXDY


Nincsenek megjegyzések: